Born in 1956,Cheongdo, Korea
Lives and works between Paris, France and Seoul, Korea

 
 

Based in Seoul and Paris, Lee Bae focuses on the expressive potential of charcoal as a medium. Over the course of nearly three decades, Lee has dedicated himself to creating a diverse range of iterations of Korean painting through his use of charcoal and abstract forms that are self-sufficient and rich in spiritual and energetic qualities. By exploring immanent notions such as yielding, respiring, and circulation, which are embodied by charcoal as a material, Lee's work resonates with themes of life and death, absence and presence, light and shadow, form, and emptiness. Lee's oeuvre spans a wide range of mediums and forms, from drawings to canvas-based works, as well as installations, with each new work serving to expand upon his unique vision and approach. With an international reputation, Lee’s works have been featured at museums and institutions world- wide including Phi Foundation, Montreal; Wilmotte Foundation, Venice; Fondation Maeght, Saint-Paul de Vence; and Musée Guimet, Paris. Lee’s work is in the permanent collections of many museums including the National Museum of Contemporary Art (MMCA), Gwacheon; Seoul Museum of Art (SEMA), Seoul; Leeum-Samsung Museum of Art, Seoul; Horim Museum, Seoul; Paradise Art Space, Incheon; Fondation Maeght, Saint-Paul de Vence; Musée Guimet, Paris; Musée Cernuschi, Paris; Baruj Foundation, Barcelona; Privada Allegro Foundation, Madrid; Medianoche Foundation, Granada; and Phi Foundation, Montreal.

 

이배 작가는 30년 넘도록 ʻ이라는 재료와 흑백의 서체적 추상을 통해 ʻ한국회화를 국제무대에 선보이며. 가장 ʻ동양적인 작가로 평가받고 있다. 그 서양 미술재료 대신 한국인들에게 친숙한 재료인 숯을 작품에 사용하기 시작했다. 작품에는 숯이 가지고 있는 삶과 죽음, 순환과 나눔 등의 태생적 관념 위에 작가 특유의 예술적 상상력이 더해진다. 작가는 숯을 이용해 드로잉, 캔버스, 설치 등의 다양한 형태의 작업을 해오면서 자신의 영역을 확장시켜왔다. 캔버스 위에 절단한 숯조각들을 빽빽하게 놓고 접합한 후 표면을 연마해낸 Issu du feu(불로부터), 숯가루를 짓이겨 미디엄을 사용해 화면에 두껍게 안착시킨 Landscape(풍경)과 목탄에서 추출한 검은 안료로 캔버스 위에 형태를 그리고 밀랍과 같은 두꺼운 재료를 여러 번 덮은 작업인 Acrylic meidum(아크릴 미디움), 숯가루가 섞인 먹물로 다양한 형태의 붓질 그대로를 보여주는 Brushstroke(붓질), 자체 또는 브론즈로 보여주는 조각 시리즈 등이 있다. 그는 숯을 사용하는 이유가 그 안에 인간이 통제할 수 없는 거대한 자연이 존재하기 때문이라고 말한다. 현재 그의 작품은 국립현대미술관과 서울시립미술관, 리움미술관, 마그파운데이션, 프랑스 파리 기메 박물관, 스페인 쁘리바도 알레 그로 재단을 포함한 국내외 주요 미술관에 소장되어 있다.