Born in 1944, Japan

Lives and works in Japan

일본의 모노하(もの派, mono-ha) 운동을 이끈 키시오 스가는 나무, 금속, 돌, 종이, 로프, 콘크리트, 왁스, 비닐 등의 물체를 가공하지 않고 있는 그대로 공간 안에 배치하여 연결시키는 방식으로 작업한다. 물체와 물체, 물체와 공간 사이의 중간 영역을 조율하는 방식으로 작품에 개입하며, 회화나 조각이라는 기존의 예술 장르를 넘어 일종의 풍경을 통한 유동적 관계를 경험케 한다. 그는 1964년부터 1968년까지  도쿄의  타마미술대학교를  다녔으며, 당시 아르테 포베라, 랜드아트 등의 국제적 흐름에 영향을 받은 노부 세키네, 지로 타카마츠와 같은 젊은 예술가들과 함께 모노하를 탄생시켰다. 졸업  직후 자연과 사물을 이용한 일시적인 구성물을 만들기 시작했으며, 이를 도쿄의 야외 장소에 배치하여 "필드워크"라는 용어로 정의했다. 그는 이러한 활동을 실내 환경으로 옮기며, 파라핀 왁스로로 만든 토템 모양의 "평행 지층" (1969)이나, 세로로 놓인 강철 판 네 장으로 이루어진 사각형인 "소프트 콘크리트" (1970)과 같은 전례 없는 설치 작품으로 인정을 받았다. 

제8회 파리 비엔날레, 제38회 및 제57회 베니스 비엔날레에 작품을 선보인 그는 지난 40년동안 파리의 국립 현대 미술 센터, 뉴욕의 구겐하임 미술관, 샌프란시스코 현대 미술관, 뉴욕 현대 미술관, 베니스의 푼타 델라 도가나 등 유수의 미술관의 주요 전시에 참여했으며, 최근에는 뉴욕의 Dia: Chelsea와  밀라노의 피렐리 항가르비코에서 개인전을 개최했다. 그의 작품은 현재 다양한 공공 및 사립 컬렉션에 포함되어 있다.

 

Kishio Suga is a Japanese artist known for pioneering site-specific installation art. He created ephemeral arrangements of natural and man-made materials in outdoor and indoor settings, gaining recognition for groundbreaking installations like "Parallel Strata" (1969) and "Soft Concrete" (1970). As part of the Mono-ha movement, he used unaltered natural and industrial materials to explore the interplay between elements, space, and materials. Since the mid-1980s, Suga has adapted his installations to new sites while maintaining their core concepts. His diverse practice includes assemblages, works on paper, and performances called "Activations." He is also a prolific writer, with novels, essays, and a screenplay to his name.

Suga has had numerous solo exhibitions at international museums, most recently at Dia: Chelsea, New York (2016–17), Pirelli HangarBicocca, Milan (2016), and the Museum of Contemporary Art, Tokyo (2015). A re-creation of his iconic installation Law of Situation (1971) was presented at the 57th Venice Biennale (2017). Over the past four decades he has been featured in landmark exhibitions at the Centre Georges Pompidou, Paris; the Guggenheim Museum, New York; the San Francisco Museum of Modern Art; the Museum of Modern Art, New York; the Punta della Dogana, Venice; and his work is included in many public and private collections.